icon
Termíny verejných tréningov |
Jeseň 2022 →

Ako deliť požiadavky, časť 3: Podľa obchodného pravidla

Ako na user stories splitting správne? V predchádzajúcich článkoch ste sa mohli dozvedieť ako na delenie požiadaviek podľa krokov procesu a podľa operácií. V tejto časti sa pozrieme na delenie podľa obchodného pravidla.

Obchodné pravidlo

Svet obchodu dnes funguje, aj vzhľadom na komplexnosť produktov, globálnu konkurenciu a zložitosť IT systémov, v zložitých obchodných procesoch plných výnimiek. Úver pre klienta vs. úver pre neklienta. Úver s poistením, alebo bez neho. TV k paušálu, alebo bez neho. Limit 50 SMS za mesiac. Zľava pri celoročnom predplatnom, alebo ak klient používa viacero modulov súčasne.

Variácie biznisových produktov umožňujú firme ostať konkurencieschopnou za cenu malých ústupkov.

Variácie poslúžia produktovým vlastníkom vynikajúco pri delení požiadaviek a hľadaní minimum marketable produktu.

Netflix

Pri Netflix aplikácii máme viacero možností, kde môžeme uplatniť takéto delenie. V prvom príklade sa môžeme pozrieť na:

  • prehrávanie filmov,
  • prehrávanie serálov,
  • alebo napr. prehrávanie  trailerov, alebo reklám.

Aj keď nie priamo v Netflix, v nejakej podobnej aplikácii si viem predstaviť:

  • prehrávanie plateného obsahu,
  • prehrávanie voľne dostupného obsahu,
  • prehrávanie obsahu influencerov.

A možno najjednoduchším príkladom je prezeranie dostupných titulov podľa žánru, herca, roku, hodnotenia a pod.

user story splitting delenie požiadaviek rezanie netflix priklad

Banková aplikácia

V bankových aplikáciách je pravidlo delenia podľa obchodného pravidla uplatňované najčastejšie. A podceňované zároveň. Podľa názoru mnohých je totiž nutné pokryť najprv všetky obchodné variácie a až potom je možné publikovať produkt. A práve toto obmedzuje konkurencieschopnosť banky.

Mnohokrát totiž stačí cieliť s produktom na užší zákaznícky segment a postaviť v IT produktoch základnú kostru, na ktorú sa dá „nabaliť“ množstvo výnimiek neskôr.

Tak napr. získanie úveru môže byť vyvinuté:

  1. najprv pre poriadnych klientov banky bez záväzkov,
  2. potom pre klientov, ktorí majú kreditnú kartu a platia ju mesačne,
  3. potom pre klientov, ktorí majú úver v inej banke a chcem ho k nám preniesť,
  4. a potom pre ostatných.

Alebo najprv sa sústredíme na študentov, potom na zamestnancov, neskôr na malých a stredných podnikateľov. Alebo najprv bude produkt dodaný pre vlastníkov platinum kariet, potom korporátnych, tak zlatých a ako poslední budú mať produkt študenti s kreditnou kartou.

Ďalším príkladom je okamžitá platba, platba nasledujúci deň, alebo naplánovaná platba na neskôr. Alebo osobný účet vs. firemný účet.

user story splitting delenie požiadaviek rezanie banka priklad

Poisťovňa

Poistky, poistky a ich výnimky. Poznáte to sami z osobnej skúsenosti. Stačí sa zamyslieť nad cestovným poistením:

  • Chcete celoročné poistenie, alebo iba pre nasledujúcu cestu?
  • Pracovná, alebo súkromná cesta?
  • Poistenie rodiny?
  • Poistenie batožiny, škody, zmeškaných letov, úrazov?
user story splitting delenie požiadaviek 
 rezanie poistovna priklad

eCommerce

V eCommerce svete je to veľmi podobné ako v banke. Množstvo produktov, súvisiacich, alebo nesúvisiacich služieb, typov klientov. Super predpoklad pre jednoduché delenie požiadaviek a ich lepšiu priorizáciu. A následne aj rýchlejšiu dodávku, stačí aplikovať princíp minimálneho produktu.

V Amazon aplikácii to môže byť tak obľúbené Kupiť ihneďKúpiť, resp. Kúpiť so zľavovým kódom. Alebo dodávka poštouDHLDPDUPS, alebo osobný odber. Rovnako sa aplikácia môže inak správať pre registrovaného klientafirmu, alebo partnera. Alebo kúpa produktu bez poistenia a s dodatočným poistením.

user story splitting delenie požiadaviek rezanie ecommerce priklad

Telco eCare aplikácia

A čo môže produktový vlastník spraviť s aplikáciou telekomunikačného operátora pre správu svojho účtu? Z našej skúsenosti vieme, že telekomunikačný operátor má často rádovo do niekoľko stoviek produktov a ich variácií.

Už prihlásenie poskytuje viacero možností. Prihlásenie sa pomocou mena a heslatelefónnym číslomGoogleFacebook.

Produkty, alebo ich časti ako napr. volania, sms, volania v zahraničí, Internet s rôznymi balíčkami dát, produktové balíčky TV a Volanie. Variácia môže byť aj v spôsobe obnovovania kreditu. Či už automatického, alebo manuálneho. Alebo napr. automatické predĺženie dát, no max. 3 krát. Potom musí nasledovať manuálne obnovenie dátového kreditu.

Podobne variáciou obchodného pravidla môže byť podpora cez chat, alebo operátora. Resp. Zavolajte mi program podpory.

user story splitting delenie požiadaviek rezanie ecare priklad

HR

Aj v HR sa dajú nájsť variácie podľa obchodného pravidla. Môže to byť napr. podpora zamestnanca vs. podpora dodávateľa vs. podpora kontraktora.

Alebo proces prijímania zamestnancov. Pre niektorých to môže znamenať iba pohovor, pre iné profesie aj testy, inokedy pozorovanie pri práci s tímom, alebo práca na skúšobnom zadaní.

Podobne aj ukončenie pracovného procesu výpoveďouodchodom na dôchodokporušením pracovných predpisov, alebo zmenou zamestnania.

user story splitting delenie požiadaviek rezanie hr ludske zdroje priklad
NávodProduct OwnerProduktyPrípadová štúdiaUser Story

Mohlo by Vás zaujímať

Ako deliť požiadavky, časť 2: Podľa operácií

Ako deliť požiadavky, časť 2: Podľa operácií

Počuli ste o user stories splitting? Veľké požiadavky sa majú rozdeliť na menšie. V článku nájdete viacero príkladov...

Ako nepísať požiadavky v Agile: Procesné kroky

Ako nepísať požiadavky v Agile: Procesné kroky

Ako správne písať požiadavky v agile? Typické chyby pri písaní user story. Product ownership zmysluplne....

Ako deliť požiadavky, časť 1: Podľa krokov procesu

Ako deliť požiadavky, časť 1: Podľa krokov procesu

Ako na správne delenie požiadaviek na menšie? Ako na user stories spliting? V tomto článku sa pozrieme na delenie podľa...

Novinky

Naše Agiloviny

Nenechajte si ujsť výber toho najlepšieho z Agile, s čím sa stretli naši mentori. Nielen zo sveta produktov, vývoja, tipov a trikov, ale občas aj humoru. Posielame pravidelne, raz za občas :) #QualityOverQuantity

Posielať na

spracovaním osobných údajov

Ďakujeme